Proggen på KB – del 4 – egen bildvärld

Veckans inlägg  om punken och proggen – är ett samarbete mellan KB:s båda enheter Vardagstryck och Audiovisuella medier. Förutom affischerna har vi musiken och skivomslagen på vår syskonblogg vid avdelningen Audiovisuella medier. Detta är ett upprop att hjälpa oss samla in den alternativa rörelsens trycksaker perioden 1967-1985. Det kan vara de politiska föreningarna men även olika kulturfenomen. Punkaffischerna saknas till stora delar och proggen likaså, men troligtvis finns de där ute nånstans. – Kontakta oss gärna om du vill bidra!         vardagstryck@kb.se
Se även punkaffisch på Kolla.se

—————————————————————————————

1975

©Troligen Kaianders Sempler 1976

Den svenska musikrörelsen eller den progressiva musikrörelsen oftast benämnd ”proggen”, var ett svenskt musikfenomen i det sena 1960-talets vänsterpolitiska ungdomsvåg. Storhetstiden var under första halvan av 1970-talet. Musikstilarna var ganska spretiga och hade till en början syftet att lyfta fram olika musikformer som kommersiella skivbolag inte uppfattade som ekonomiskt intressant att ge ut på skiva. Med tiden kom den att bli alltmer politisk. Proggens affischer gjordes för musikfester och konserter, politiska demonstrationer, kvinnokampen och solidaritetsrörelsen. Flera formgavs av konstnärer som Kjartan Slettemark, Channa Bankier och Carl Johan De Geer, andra av kreativa bandmedlemmar och arrangörer.

©Kaianders Sempler 1974

Affischerna hämtar mycket ur det sena 60-talets bildvärld. Trots att stilarna är många finns ändå en gemensam estetik. Det är uppkäftigt och humoristiskt och präglas av engagemang och gemenskap. Flower power inspirerar ofta formspråket men gör det med en tydlig svensk stil, vänstersympatierna präglar retoriken. Grunden är proteströrelserna mot bl.a. Vietnamkriget. Liksom banderollerna vid demonstrationstågen är affischerna hemmagjorda men tillverkade i upplagor för större spridning. Affischerna spred snabbt informationen om nästa konsert eller möte över landet.
Här finns Folkets atelje och många andra som konstnärligt präglat affischens utformning. Kulturen var till för alla och den skulle inte kosta. Christer Temptander får representera det politiska bildmontagets införande i affischen. Proggen hängde på och lät sig påverkas av denna bildvärld.

©anonym 1974

©anonym 1974

Det här inlägget postades i Affisch, Vardagstryck och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.