Färgstarkt i musiksammanhang.

Musikfestivaler har varit populära i många år och under sommarmånaderna finns det nu fler än någonsin, såväl mindre och genreinriktade som mer kommersiella arrangemang som drar uppåt fyrtio tusen besökare. Urkult i byn Näsåker i Sollefteå kommun tillhör de mindre festivalerna. Musikinriktningen är folkmusik eller den något snåriga benämningen världsmusik. Man betonar det internationella perspektivet och skildrar i utbudet av artister möten mellan en rad olika kulturer samtidigt som modernt och traditionellt blandas på ett smakfullt vis. Och även om musiken står i centrum ordnas även workshops och kurser i bland annat dans, slöjd, yoga och akrobatik. Man har också ett tydligt miljöperspektiv och serverar till exempel endast ekologisk mat. Festivalen är lika färgstark som dess affischer. Eller som flygbladet ovan. Nedan ser vi ett annat exempel ur KB’s samling, nämligen ett blad från ett musikevenemang i Östersund från 1976, även det färgsprakande.

Det här inlägget postades i Pliktexemplar, Vardagstryck och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Färgstarkt i musiksammanhang.

  1. Goldman skriver:

    Jag ser : ”Farbror Hugges” hällristningar i Nämforsen/Näsåker, ur Barna Hedenhös, Bertil Almqvist, (På vinterresa i Sverige ) som var huskost på alla biblioteks barn-avd., på 1950-talet. Stora tecknade uppslag i färg, med mycket detaljer, precis före ”tv-åldern”, den som lätt knockade, ”sten-och brons-åldern”, ur sikte – för ett tag. (Som Ingo- Floyd, 1959) (Finns även i : ”Bakom stenridån” -version e.u. KB, för säkerhets skull.)

    För att återkomma i form av ” Hedenhösland”, i Nämforsen, stora kommunala sats-ningar på ”besöksnäringar”, som har en tendens att gröpa ur vilken kommunbudget som helst, med EUrkultsbidrag och allt, för att till sist betas av i ett ”Uppdrag gran-skning”. Men låter ändå som en bra, postmodern, idé. (E-type köper sen upp rek-visitan till sitt vikingkrog-koncept, i Gamla stan förstås.

    Den ” rullstensholme” som ”pappa Ben, och Knota, upptäckte efter fyra dagars rodd, vid Mälarens utlopp”, och holmen skall heta Stockholmen !” Och Sten & Flisa, Hår-fagre och Urax, fick allihop ” dreadlocks”, då Knota tyckte att ”de måste vara lite snyggare sedan de nu blivit stockholmare ! ”

    Men ”peanuts”, när det nog var Hollywood, som först insåg den verklig ”spin-off”-effekten av Hedenhösarna, med McDonalds-kedjan,(1955) samt ”Fred Flintstone, & Wilma, ”(The Flintstones) tecknad serie på SVT, 1961, Jabba-a-dabba-do.,(i original en Brylcreem-jingle/A Little Dab´ll Do Ya !/(klick/hårfett)Wikiped.) som även hade en egen dinosaur, (Dino) som väl i sin tur blev alla ungars favoritleksak. Men USA hade väl en egen ”sten-och bronsåldersbefolkning”, från början, + ” Vilda västern” -genren, som även den blev extremt kommersiellt gångbar. Hur gör dom ? Receptet på Coca Cola ?

    Men Urkult musikfestival, utgår väl från Woodstock-festivalen i New York, 1970. Vilhelm Moberg, skrev ”Utvandrarsviten” , 1949-59. ABBA tillhörde USA:s ÖB, Powells, favoritmusik i ”Op. Desert Storm”, (Björn och Benny skrev: ”Kristina från Duvemåla” (tack vare, 1 miljon utfattiga svenska USA-emigranter, 1850-1900+ Carl Jonas Love Almqvist, ej släkt med…? ). Och McDonalds-kedjan sponsrar idag, en Barna Hedenhösbok, (utg. 1948) för de äter också utan bestick, med fingrarna (förr alla barns önskedröm) och passar bra in i ”affärskonceptet.”

    ” För deras pappa hade bara stenyxa och flintkniv att göra leksaker med, men de hade lika roligt ändå – ” men istället slapp de använda kniv och gaffel vid matbordet ”. /Barna Hedenhös (1948)