Gamla tidtabeller – vad ska de vara bra för?

Under ett pass i användarservice kom ett telefonsamtal från Skatteverket. En ung dam bad om tidtabeller från 2010, ganska många och för hela året. Lokala stadsbussarna i Uppsala, fyra linjesträckningar, tåget mellan Uppsala och Stockholm, tunnelbanan till och från Ropsten, SL-buss nr 76. Eftersom hon befann sig i Hudiksvall bad hon att få dem per mejl.

Jag tog fram det efterfrågade materialet (och fick senare komplettera även med 2011) och började naturligtvis fundera över varför Skatteverket ville titta så noga i gamla tidtabeller… Mitt antagande är, att de där ville kontrollera om någon som yrkat på avdrag  för bilresor till arbetet verkligen hade rätt i sitt påstående att det var omöjligt att med offentliga kommunikationer på rimlig tid ta sig den sträckan två gånger om dagen. Rätt eller fel gissning, med tidtabellerna går det i alla fall utmärkt att med en del arbete ta reda på detta. Ganska många byten skulle hur som helst krävas dagligen för resan utan bil och jag tänker/hoppas att det kanske är ett värre fusk än jobbresor Skatteverket vill komma åt. Tänk alla dessa byten och missade anslutningar vid vinterväder eller lövhalka eller nedrivna kontaktledningar – och kanske dagistid att passa…

 

Det här inlägget postades i Vardagstryck och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.