Grattis Pippi!

Vem skulle inte vilja vara vän med –eller kanske ännu hellre själv vara lite mer lik- den eviga 9-åringen Pippi Långstrump? Påhittig, kaxig, omtänksam, starkast i världen, men också med rum för dysterhet och melankoli.

Allestädes närvarande, så även i KB:s samlingar av Vardagstryck och affischer.

Bara ett axplock från Pippis unga år:

Affärsområdet Medicin har en egen underindelning i Vardagstryckets äldre samling av så kallat Affärstryck (det vill säga reklam- och informationsmaterial från olika företag). Här ser vi Pippi göra reklam för solkulor, som sägs vara Pippis egenpåhittade benämning för A- och D-vitaminer. Året är 1949 och företagets namn är Ferrosan.

Vardagstryck Affärstryck Medicin 1949, format 8:o

 

Samma år, 1949, strödde Pippi sin glans över välgörenhetsarrangemanget Barnens Dag. Nedan syns affischen som tillkom i samband med Barnens dag i Humlegården. Till detta tillfälle skrevs också boken Pippi i Humlegården, där Pippi med vänner möter buslivet i Humlegården.

Affisch Välgörenhet 1949. Ill.: Ingrid Vang Nyman

1948 och 1950 gavs Pippi Långstrump som teaterföreställning på Oscarsteatern i Stockholm. Program till båda föreställningarna finns på hyllan för Program Teater på Vardagstryck. Inuti programmet berättas om hur Pippi kommit till då en liten flicka en dag uppmanat sin mamma berätta om Pippi Långstrump, som mamman då ännu inte hade hört talas om.

Vardagstryck Program Teater 1948 resp. 1950

Det här inlägget postades i Affisch, Vardagstryck och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.