Samhällsnyttan med matreklam

”Sparar ni verkligen på allt? Reklam också, det är ju bara skräp? Vad ska man ha det till?” Vanliga frågor som jag får när jag berättar var jag arbetar.

Idag packar jag upp och sorterar en låda med reklamblad för olika ICA-affärer. Först kändes det lite övermäktigt, men sedan blev jag helt fascinerad. Av det stora i det lilla. Av det vi tar för givet och inte ser eller förhåller oss till. Jag tänkte visa några exempel på vad  jag ser som intressant med reklambladen och som man kan fundera på ur ett sociologiskt perspektiv. Samhällsnytta för den som så vill.

Exempelvis kan man se att   blogg matreklam 1

både män och kvinnor i olika åldrar arbetar på samma arbetsplats

blogg matreklam 7

att personerna tycks ha olika ursprung

blogg matreklam 8

att man firar högtider som uppmärksammas genom vad man äter (men vem äter naturgodis på julen?)

blogg matreklam 11

att varje dag bjuder man på kaffe mellan vissa klockslag

blogg matreklam 4

anknytningen till samtida händelser som Reggaefestival

blogg matreklam 2

och metaperspektivet när Roland blir Roland ”Stig”.

När vi idag tittar på äldre tiders reklam så kan vi fundera över varor, utbud, hierarkier, arbetsmiljö och klassperspektiv. Kanske sitter någon om hundra år och funderar kring att det fanns fisk att sälja år 2015, att det bjöds på något som urmodigt som kaffe, att det arbetade fysiska personer i en butik som man personligen gick till eller något helt annat. Vad detta helt annat är kan vi inte veta nu.

Men pliktleveranserna som skapar samlingarna skapar förutsättningar för att tänka fritt, brett, djupt och smalt. Förr, nu och i framtiden.

 

Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.