Litografi vs högtryck

Runans_lito_bänk      Wezäta_gravering

Två illustrationer där olika bildreproduktionsmetoder har använts:

Litografins mjuka stil och högtryckets skarpa.

Runans_tryckort

Som sagt, så har jag bedrivit spaningsarbete efter trycksaker som är frambringade av Runans litografiska anstalt i Göteborg under de senaste åren. Ett företag som producerade flådiga trycksaker under ledning av Lauritz Baltzer. Hur många anställda som fanns är oklart. En del är signerade under pseudonym. Lauritz var en lurig typ.

Runans_framsida

Jag visar detaljer från en toppenfin ”brosche” som 1897 gör reklam för tält. Innehåller softa litograferade kritteckningar på solskydd och tält. Inlagan är tryckt på tunt papper för att broschyren ska bli kompakt. Det fladdrar i tältdukarna och värmen slår emot en. Känslan av att solen steker, har man fått fatt i.

Runans_lito_3  Runans_litografiska_tält  Runans_lito_2

På titelsidans insida finns kursiv text som är satt med metalltyper, vilket syns eftersom det finns ett litet mellanrum, brott, mellan varje bokstav. Letterpress:

Runanslitografiska  Runanslitografiska-651x1024[1]

Några år tidigare anlitade företaget ett annat tryckeri, nämligen Wezäta. Och där ser illustrationerna annorlunda ut. Detaljerade. Strama. Det är högtryck med klichéer. Omslaget – kan röra sig om blandteknik.

Wezäta Wezäta_högtryck Wezäta_boktryck_1890

Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.